We leven samen, we werken samen. Man en vrouw. Yin en yang. Haan en geit.
Roer onze kwaliteiten door elkaar en er ontstaat een verfding.
Kleurrijk, origineel, anders.
Jo Debije: het creatieve wonderkind. Hij móet schilderen, hij kan niet zonder. Steeds op zoek naar nieuw en puur, naar ‘wow’. Veel onderzoeken, alles uit proberen. Doen en doen en doen. Inspiratie stroomt hem uit de oren, als een onuitputtelijke bron. Hij wilde dan ook naar de kunstacademie maar moest van zijn ouders een ‘écht’ vak leren. Dat werd ergotherapie. Maar de innerlijke dwang om te schilderen wint al snel van al het andere.
En zo kwam het, dat er alleen nog maar geschilderd wordt. De laatste 10 jaar leverde dat zo'n 175 grote en tientallen kleinere schilderijen op, meer dan 50 exposities en veel blije mensen die een werk aankochten.
Dank jullie wel.
ik maak verfdingen omdat
het prachtig is om te doen.
ik maak verfdingen omdat
er een onoverkomelijke innerlijk dwang is om te schilderen.
ik maak verfdingen omdat
het het moeilijkste is om te doen.
ik maak verfdingen omdat
het het makkelijkste is om te doen.
Josie Arnoys: altijd aan het tekenen dus na het vwo naar de kunstacademie, dat was gewoon vanzelfsprekend. Deed bij drie academies toelating en werd bij alle drie aangenomen. Ik kom uit de tijd 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid' en koos heel bewust voor grafisch- en typografisch ontwerp "want ik wil wel zélf de kost verdienen". Na de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (diploma 1992) én Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (diploma 1995) werkte ik ruim 12 jaar als vormgever voor tv (bij achtereenvolgens RTL, HollandMediaGroep, Valkieser Solutions en UnitedBroadcastFacilities) en 8 jaar parttime als docent aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Om nu te bewijzen dat je wel degelijk van en voor de kunst kunt leven.
Jo en ik vullen elkaar perfect aan. Hij werkt met heel veel power, ik ben meer ingetogen.
Hij kan razendsnel lijnen uitzetten, een basis scheppen. Ik richt me op de details en werk meer vanuit kunstbeschouwing.
Voor Jo is schilderen een must. Zoveel fantasie, beelden, ideeën en visioenen die nog gemaakt willen worden.
Om al die creatieve kracht om te zetten in een succesvolle carrière werken we in series.
Veel meesters uit de geschiedenis van de schilderkunst schilderden series.
Zo maakte Claude Monet wel dertig versies van de gevel van de kathedraal van Rouen.
Piet Mondriaan schilderde bloem na bloem en boom na boom om uiteindelijk
honderden abstracte variaties te maken met eindeloze vlakverdelingen.
En Willem de Kooning is natuurlijk vooral bekend van zijn prachtige vrouwen serie.
Waar Jo eigenlijk het liefst voor ieder schilderij opnieuw op ontdekkingsreis gaat,
zorgt Josie ervoor dat elk onderwerp verder onderzocht en uitgediept wordt.
Zo ontstaan er meestal, maar niet altijd, een aantal 'broertjes en zusjes' met hetzelfde thema.
Een schilderij is als een kind.
Elk kind is anders.
Elk nieuw verfding is een nieuwe uitdaging.
Kleurrijk, moeilijk, boeiend, sprankelend.
Elk schilderij is opgebouwd uit minstens 5 lagen, sommige hebben er zelfs meer dan 10! De structuur van het reliëf, de kleuren van de eerdere lagen en de eventueel onderliggende thema’s geven ieder schilderij een eigen karakter.
Net als bij goede wijn is voor het scheppen van onze schilderijen het rijpingsproces tussen de lagen van cruciaal belang. Eigenlijk is een verfding een beetje een persoonlijkheid. Je ziet het niet, het is er toch.